فونت فارسی

دانلود رایگان آخرین نسخه فونت دانا (Dana) دارای 13 وزن ✏️

فونتی که به خط نسخ نزدیک بوده و نوعی تایپ‌فیس هندسی محسوب می‌شود، فونت دانا نام دارد. هندسی بودن این نوع استایل قلم باعث شده تایپ‌فیس دانا، فونتی معاصر و مدرن به نظر برسد. خوانایی آن در اندازه‌های ریز و نوشته‌های طولانی حفظ شده است؛ چون به شیوه نسخ وفادار بوده است. فونت فارسی دانا (Dana) در خرداد 1398 برای نخستین بار انتشار یافت و محبوبیت زیادی در میان طراحان محصول پیدا کرد. بسیاری از کسب‌و‌کارهای جدید و برندها از دانا استفاده کرده‌اند تا به طراحی معاصر و مدرنی دست یابند. برای دانلود رایگان آخرین نسخه فونت دانا با لینک مستقیم در این پست از سایت دانلود فونت (www.download-font.ir) همراه ما باشید.

ویژگی‌های فونت Dana

با ترکیب دایره و خط مستقیم، هندسه موجود در حروف تایپ‌فیس دانا شکل گرفته است و سعی شده از منحنی آزاد استفاده نشود. اندکی زاویه در راستای عمودی فونت دانا وجود دارد و این به جهت پویایی بیشتر و حس و حال خوشنویسی است و در ترسیم حروف و خط عمودی به کار نرفته است. در نسخه قبلی فونت دانا 10 وزن وجود دارد؛ ولی 3 وزن سنگین در بازسازی و باز اصلاح این نوع تایپ‌فیس به آن اضافه شد. اکنون این نوع استایل قلم به 13 وزن ارائه می‌شود.

وریبل فونت دانا

در طراحی سایت، فونت متغیر بیشترین کاربرد را دارد که شامل اعداد فارسی، 13 وزن و غیره می‌شود و 120 کیلو بایت حجم آن است که می‌تواند به زیباتر شدن سایت شما کمک کند و سرعت بارگزاری وب سایت شما را افزایش می‌دهد.

در خرداد 1398 اولین نسخه تایپ‌فیس دانا منتشر شد که از متغیرهای گوناگونی برخوردار است. در این نسخه از تایپ‌فیس دانا دو متغیر وزن وجود دارد که این دو متغیر وزن شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

  • Weight : این نوع متغیر ضخامت یا وزن نوشته را مشخص می‌کند که حداکثر آن 990 و حداقل آن 10 است که به ترتیب معادل Hairline و fat می‌شوند.
  • Kashidah: این متغیر کشیدگی در کلمات ایجاد می‌کند که بین صفر تا 100 مقدار آن است.

برای این که فونت مورد نظر با طرح شما سازگار باشد باید در نوشته‌های خود تغییرات اساسی ایجاد کنید برای این منظور از وریبل استفاده می‌شود. از مزایای استفاده از وریبل فونت می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره نمود:

  • تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی را می‌توانید، انجام دهید.
  • به میزان دلخواه میان نوشته‌ها می‌توانید، کشیدگی ایجاد کنید.
  • نقطه‌ها را می‌توانید، کوچکتر کنید.
  • به صورت گرد می‌توان نقطه‌ها را در آورد.
  • کجی فونت را می‌توانید، مشخص نمایید.
  • میزان ضخامت فونت را می‌توانید زیاد و کم کنید.

نازک‌ترین وزن تایپ‌فیس دانا

Hireline نازک‌ترین وزن از مجموعه فونت دانا است که نسبت به دیگر فونت‌ها، ظریف‌تر و نازک‌تر هست. وزن‌های که خیلی نازک هستند، بیشتر برای نمایش کاربرد دارند و برای متن‌های بزرگ استفاده می‌شوند. اگر نوشته مورد نظر بیش از اندازه نازک باشد، حداقل سیاهی ایجاد می‌شود که این موجب خواهد شد بر طرح، فضای خالی حاکم شود. این سبک طرحی ظریف، آرام و مینیمال است.

با توجه به این که در استوری‌های اینستاگرام، کاورها و طراحی پوسترها فونت‌های سنگین کاربرد زیادی دارند، در تایپ‌فیس دانا حروف به حدی ضخیم هستند که در اندازه کوچک قابلیت خواندن آن‌ها وجود دارد. فونت‌های سنگین خاصیت تبلیغاتی قدرتمندی دارند و در کنار دیگر وزن‌ها خود نمایی می‌کنند.

حروف جایگزین در فونت دانا

حروف زبان اردو اکثر حروفی هستند که به عنوان جایگزین انتخابی استفاده می‌شوند. تایپ‌فیس دانا دارای حروف اردو است به همین دلیل در کیبورد فارسی می‌توانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید. طبق راهنما به راحتی می‌توانید این نوع حروف جایگزین را در موبایل یا کامپیوتر تایپ کنید.

فونت دانا، خداحافظی با فونت‌های هک شده

طراحان نرم افزار و وب نیازمند فونتی هستند که اعداد انگلیسی را فارسی کنند. این نوع فونت‌ها، تایپ‌فیس‌های هک شده هستند که برای وب سایت دردسرهای زیادی ایجاد می‌کنند. اگر در وب سایت خود از این فونت‌ها استفاده کنید برای شما اعداد انگلیسی دیگر نمایش داده نمی‌شوند؛ ولی مشکلاتی را در سرچ وب سایت و سئو برای شما ایجاد می‌کند. برای حل چنین مشکلی از چند فایل فونت سازندگان وب سایت استفاده می‌کنند که این موجب خواهد شد حجم بیشتر صفحه افزایش یابد.

همه حالت‌های اعداد در نسخه جدید تایپ‌فیس دانا وجود دارد. برای جایگزینی اعداد از فیچرهای اپن‌تاپ استفاده می‌شود. برای این منظور کافی است در هر قسمتی از وب سایت که منو یا اعداد انگلیسی فارسی را می‌‌خواهید، اسپیس کنید، کد مربوط به آن را وارد نمایید.

شکل فشرده تومان و ریال در تایپ‌فیس دانا

نوشتن تومان و ریال در کنار قیمت‌ها می‌تواند هم ناخوشایند باشد هم فضای زیادی را ایجاد کند. بسیاری از طراحان، ریال و تومان را به شکل خلاقانه‌ای، فشرده طراحی کرده‌اند که متناسب با فونت آن‌ها نیست و زیبایی چندانی هم ندارد.

در این نوع فونت فارسی کلمات ریال و تومان به شکل‌های فشرده‌ای در اختیار شما گذاشته می‌شود. در برخی از موارد تومان و ریال طوری تنظیم شده‌اند که به تنظیمات مجزا نیازی ندارند و تایپ آن‌ها هم راستا با اعداد انجام می‌شود.

چینش دقیق دندانه‌ها و نقطه‌ها

در دستگاه‌های اولیه چاپ به دلیل محدودیت‌های حروفچینی جای نقطه‌ها به راست مایل هستند و در تایپ‌فیس‌های دیجیتال این رسم همچنان باقی مانده است. در این نوع فونت فارسی نقطه‌ها در زیر حرف مربوطه و در جای درست خود قرار گرفته‌اند.

حروف ب‍ ‍ب‍ ت‍ ‍ت‍ پ‍ ‍پ‍ ث‍ ‍ث‍ ن‍ ‍ن‍ ی‍ ‍ی‍ س‍ ‍س‍ ش‍ ‍ش‍ جزو حروف‌های پر جمعیت خط‌‌فارسی محسوب می‌شوند که شکل مشابهی دارند و برای تشخیص آن‌ها چشم تنها نقطه‌ها را تشخیص می‌دهد. در فونت دانا جای نقطه را هر دندانه طوری با توجه به حروف بعد و قبل خود تعیین می‌کند تا در شکل کلمات نهایت زیبایی و نظم ایجاد شود.

در تایپ‌فیس دانا در محل ایده‌آل به صورت برنامه ریزی شده نقطه‌ها قرار دارند بدون این که فضای خالی بیش از حد ایجاد شود یا این که عرض حروف زیادتر شود.

فونت دانا؛ مناسب برای متن

تایپ‌فیس دانا برای متن بهترین گزینه به حساب می‌آید. برای متن‌های طولانی و متن‌های ریز استفاده می‌شود.

کاربردهای استایل قلم دانا

دانا به دلیل خوانا بودن و طراحی استاندارد آن می تواند کاربردهای بسیاری داشته باشد. وجود وزن های مختلف در این فونت باعث شده است از این قلم در محیط های وب، اپلیکیشن و مطبوعات بشدت مورد استفاده قرار گیرد. از موارد کاربرد فونت دانا می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره نمود:

  • پوستر سال نو و کاور آلبوم موسیقی
  • کمپین‌های تبلیغاتی
  • طراحی وب‌‌سایت
  • اپلیکیشن های موبایل و وب سایت

دانلود رایگان نسخه نهایی فونت دانا

فونت دانا یکی از فونت های پولی فارسی می باشد که برای استفاده از آن بایستی آن را از سایت فونت ایران (fontiran.com) خریداری نمائید. قیمت این فونت از 58 هزار تومان شروع میشود. اما نگران نباشید شما می توانید بصورت رایگان این فونت را از سایت ما دریافت کنید. برای دانلود رایگان فونت دانا بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

دانلود رایگان فونت دانا ورژن حرفه ای با 13 وزن مختلف

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا