فونت فارسی

دانلود رایگان آخرین نسخه فونت اختیار (wm_Ekhtiar) با لینک مستقیم

در بین طراحان گرافیک، فونت اختیار به عنوان زیباترین فونت‌ فارسی شناخته شده و طرفداران زیادی دارد. ویژگی‌های بصری خاص و چشم‌نواز این نوع فونت فارسی موجب شده هر کسی با نگاه کردن آن به یاد دست‌نوشته‌های کهن عربی و فارسی بیفتد و در سایت download-font.ir یکی از تایپ‌فیس‌های محبوب است. در این مقاله قصد داریم شما را باید این فونت فارسی اختیار آشنا کنیم. همچنین برای دانلود رایگان فونت اختیار می توانید به انتهای همین صفحه مراجعه کنید.

نحوه شکل گیری فونت اختیار

خط تعلیق در خوشنویسی ایرانی یکی از خطوط مهم است. در سده‌های 4 و 5 هجری قمری ( عصر رزین اسلامی ) سیر تکامل این خط در ایران آغاز شد. اوج شکوفایی این خط مربوط به سده‌های 8 و نهم است.

در تحریر کلمات این خط پیوسته‌نویسی و پیچیدگی وجود دارد. در شیوه شکسته تعلیق اتصال کلمات، پیوسته‌نویسی و پیچیدگی به حدی بود که باعث شد به روشنی مرز میان کلمات را نتوان تشخیص دارد. پس از اسلام، خط تعلیق به عنوان نخستین خط ایرانی شناخته شده است که بیشتر برای نوشتن متون فارسی استفاده می‌شد که از آمیزش خطوط رقاع و توقیع برآمده است.

به خط تعلیق، خط ترسل گفته می‌شود؛ چون برای نگارش احکام حکومتی و نامه‌های دیوانی از آن استفاده می‌شده است. از خوشنویسان مطرح این خط می‌توان به گزینه‌‌های زیر اشاره نمود:

  • احمد ابن علی شیرازی ( سده‌ هشتم ق. )
  • درویش عبدالله منشی بلخی و سلطانعلی مشهدی ( سده نهم )
  • خواجه اختیار منشی گنابادی ( سده نهم و دهم )
  • خواجه میرک منشی کرمانی ( سده دهم )
  • اسکندر بیگ ترکمان منشی ( سده یازدهم )
  • محمد کاظم واله اصفهانی ( سده سیزدهم )
  • لطفعلی صدر الافاضل ( سده سیزدهم )

بعد از این که خط نستعلیق وضع شد ادغام خط تعلیق و نسخ باعث شد به تدریج خط تعلیق به فراموشی سپرده شود. فونت اختیار الهام بخش خط تعلیق است. امیر مهدی مصلحی طراح و سازنده این نوع قلم فارسی بوده و هدف از طراحی و ساخت این نوع تایپ‌فیس بازتاب زیبایی‌های خط تعلیق در فونت‌های امروزی است.

فونت اختیار رایگان

مراحل طراحی فونت Ekhtiar

  • مشق خط از روز کتاب رسم الخط ( اثر هنرمند حسین فیض‌آبادی )، نسخه‌های خطی واله اصفهانی و خواجه اختیار انجام شد.
  • بر اساس تحریر جملات کوتاه و بر پایه آموخته‌های تعلیق طراحی آزاد انجام شد.
  • طراحی منتخب به اجرای کامپیوتری در‌آمد و با توجه به هدف اولیه، حروف توسعه داده شده‌اند.
  • در نرم افزار طراحی تایپ جای‌گذاری حروف صورت گرفت و مشکلات همنشینی حل شده‌اند.
  • بعد از خروجی‌های مختلف و آزمون آن‌ها در متن ویرایش قلم انجام شد.

از نمونه‌های خوشنویسی خواجه اختیار منشی گنابادی در روند طراحی فونت اختیار بهره برده شد و علت نام گذاری فونت اختیار هم به این دلیل است.

ویژگی‌های بارز فونت اختیار Ekhtiar

در توصیف قلم اختیار می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره نمود:

  • در همنشینی کلمات، زوایای حروف مکمل یکدیگر هستند.
  • مطابق استاندارد‌های امروزی طراحی قلم انجام شده است.
  • در بازه قلم‌های هندسی و خوشنویسی است.
  • دارای خمیدگی بسیار و دورها است.

همان طور که قبلا اشاره کرده‌ایم، قلم اختیار بر پایه خط کهن تعلیق است که برای طراحی این نوع تایپ‌فیس برخی از ناخوانایی‌های این خط کهن رفع شده و خصوصیات جدیدی به آن افزوده شده است.

در این جا به این نکته توجه داشته باشید که خطوط پیش از اسلام مانند پهلوی کتابی شباهت چندانی با خط تعلیق ندارد؛ بنابرین نمی‌توان گفت خط تعلیق متاثر از این خطوط بوده است.

ویژگی‌های مشابه فونت اختیار و خط تعلیق

از آن جایی که از ساختار خط تعلیق برای طراحی فونت اختیار الهام گرفته شده است برخی از ویژگی‌های خط تعلیق را می‌توان در قلم اختیار مشاهده نمود از این ویژگی‌ها می‌توان به پیوسته‌نویسی و پیچیدگی اشاره کرد.

اتصال کلمات و پیوستگی در شیوه نگارش شکسته تعلیق به حدی است که به سختی می‌توان مرز میان واژه‌ها را تشخیص نمود.

کاربرد‌های فونت اختیار

فونت اختیار به جهت ویژگی‌های گرافیکی منحصر به فرد و زیبایی‌های منحصر به فردی که دارد برای طراحی لوگو، اسم، پوستر، بنز و غیره استفاده می‌شود. در طراحی‌های مذهبی و سنتی هم از این نمونه فونت فارسی استفاده می‌گردد.

دانلود رایگان فونت فارسی اختیار با لینک مستقیم از سایت download-font.ir

آیا فونت اختیار به صورت رایگان خریداری می‌شود؟

این نوع فونت فارسی را باید خریداری کنید و دانلود آن به صورت رایگان انجام نمی‌شود. بعد از خرید فونت اختیار برنامه قلم برتر به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد.

آیا در گوشی موبایل می‌توان از فونت اختیار استفاده نمود؟

این فونت قفل است و برای استفاده از آن باید از برنامه قلم برتر کمک بگیرید؛ بنابرین در کامپیوتر می‌توانید آن را نصب کنید و روی موبایل قابلیت استفاده ندارد. برای استفاده در کامپیوتر نیازمند نرم افزار قلم برتر است که بعد از خرید فونت در اختیار شما قرار داده میشود.

قوانین و مقررات خرید قلم اختیار

  • فونت اختیار به صورت فایل فشرده عرضه می‌شود تا حجم آن کاهش پیدا کند. از نرم افزار Winrar برای باز کردن فایل‌های فشرده می‌توانید، استفاده کنید.
  • تمام فونت‌های که در مجموعه دانلود فونت (download-font.ir) عرضه می‌شوند به مرور زمان نقص‌های آن‌ها رفع شده و بروز رسانی و تکمیل شده‌اند.
  • مجموعه دانلود فونت (download-font.ir) در مورد فونت خریداری شده یا دانلود شده هیچ مسئولیتی ندارد و تنها معرف فونت است و تمام مسئولیت‌ها بر‌عهده طراح فونت است.
  • برای سایت خود سعی کنید از یک فایل فونت استفاده کنید در غیر این صورت سایت شما سرعت لود پایینی پیدا می‌کند. هیچ‌گاه در سایت خود از چندین فونت استفاده نکنید.
  • برای حمایت از مجموعه ما کافی است به دوستان خود سایت ما را معرفی کنید.
  • به قوانین و مقرارتی که در رابطه با فونت وجود دارد باید به آن‌ها توجه کنید و سپس خرید فونت را انجام دهید.

در خاتمه، امیدواریم طراحان گرافیک خط فارسی و عربی بتوانند از این فونت بهترین بهره را ببرند و بهانه‌ای شود تا در خطوط خوشنویسی ایرانی جستجو و کندوکاو بیشتری کنند.

دانلود رایگان آخرین نسخه فونت فارسی اختیار

دوست عزیز این فونت پولی است و برای استفاده از اون باید آن را از سایت مریم سافت (MaryamSoft.com) خریداری کنید، اما نگران نباشید شما هم اکنون می توانید این فونت را بصورت رایگان دریافت کنید، برای دانلود رایگان فونت اختیار می توانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید:

دانلود فونت اختیار با لینک مستقیم – حجم 3.8 مگابایت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا