فونت فارسی

دانلود رایگان آخرین نسخه فونت کهربا (Kahroba) با لینک مستقیم

تایپ‌فیس کهربا یکی از بی‌نظیرترین استایل قلم فارسی است. این نوع فونت حرفه‌ای شبه نسخ فشرده در چهار کلاس عرضی، پنج سطح کنتراستی و نه وزن وجود دارد. جهت استفاده در وب و کاربردهای چاپی این نمونه استایل قلم مجموعا 180 فونت را استخراج نموده است. این نمونه تایپ‌فیس لحنی ایرانی و آشنا دارد و این به جهت حروف ساختارمند، محکم و گیرای آن است. در این پست از سایت https://download-font.ir قصد داریم شما عزیزان را با فونت کهربا آشنا کنیم. برای دانلود رایگان فونت کهربا به انتهای همین پست مراجعه کنید.

طراحی تایپ‌فیس فارسی کهربا kahroba

این نمونه استایل قلم شبه نسخ به دلایل زیر مورد توجه قرار گرفته است:

  • گستره کنتراستی
  • گستره عرضی
  • گستره وزنی

طراحی و تناسب حروف در این نمونه فونت فارسی دارای استثنائاتی است و کاملا تابع قلم نبوده که این موجب جدا شدن ارتباط زوایای داخلی حروف و انحناهای خارجی حروف شده است. در واقع نحوه طراحی حروف در این نمونه تایپ‌فیس به روش خطاطی حرف ع در خط ثلث نزدیک بوده که این انحناها را ساده‌تر کرده است. درون رایانه طراحی حروف این نوع استایل قلم فارسی انجام شده و بازنگری‌های دوره‌ای هم برای طراحی این نوع قلم فارسی انجام شده است.

کنتراست استایل قلم فارسی کهربا kahroba

برای این نوع قلم فارسی طراحی سطوح کنتراستی به صورتی بوده که هیچ گونه اثری روی عرض کاراکترها نداشته است. در واقع این سطوح در گستره حروف عربی برای استایل مختلف نوعی Grade به حساب خواهد آمد. از این ویژگی در موارد زیر استفاده خواهد شد:

  • جهت تنظیم خوانایی در صفحات نمایش دیجیتال
  • برای اندازه‌های مختلف متن برای تناسب شکل حروف یا optical size
  • کیفیت چاپ روی مواد مختلف در صنعت چاپ

به دلیل این که خط عربی حروف متصل را در بر خواهد گرفت این ویژگی برای فونت پیامد به همراه دارد و روی دوش طراح هزینه‌ای را متحمل خواهد کرد. جهت طراحی حروف این نوع قلم فارسی اعوجاج‌هایی برای هماهنگی بین اجزا اضافه شده؛ چون کمی دشوار است که در همه سطوح کنتراستی یک وزن بتوان به عرض ثابت دست یافت.

کلاس‌های عرضی فونت کهربا kahroba

در تایپ‌فیس‌های عربی به کلاس‌های عرضی نیاز است؛ چون با این که کشیدگی‌ها در خط عربی باید عرض نوشته را تنظیم نمایند؛ ولی این کشیدگی‌ها طبق قواعدی که در خطاطی وجود دارد روی حروف متصل اثر خواهند گذاشت.

در این جا برای این که جواب جامع‌تری به این نیاز داده شود. در طراحی حروف، کنترل عرض حروف با اصلاحات انجام خواهد شد. در این رابطه لازم است به این نکته اشاره کنیم که تایپ‌فیس‌های کمیابی وجود دارند که باعث ادغام عرض و کشیدگی در کنار هم شده‌اند. استایل قلم فارسی کهربا شامل موارد زیر خواهد شد:

  • چهار کلاس عرضی شبه فشرده (87.5 درصد)
  • عادی 100 درصد
  • شبه گستره 112.5 درصد
  • گستره 125 درصد

در نسخه متغیر این نوع فونت به صورت پیوسته به تمام گستره‌های نامبرده خواهید، توانست دسترسی پیدا کنید. تنظیمات موردی در طراحی حروف و اصلاحات وزنی در مقیاس طولی باعث شده‌اند، مقیاس عرضی نوشته تغییر پیدا کند و به صورت faux (نرم افزاری) و عادی جدا شود.

دانلود رایگان فونت فارسی کهربا با لینک مستقیم - آخرین نسخه

چرا در فونت کهربا تنظیم کنتراست و عرض باید انجام شود؟

در مورد اهمیت تنظیم کنتراست به مثال زیر توجه نمایید. به عنوان نمونه اگر برای چاپ کاغذی را انتخاب نموده‌اید که موجب پخش شدن جوهر و ناخوانا شدن نوشته شده برای حل چنین مشکلی باید کنتراست فونت افزایش یابد. در این نوع استایل قلم، کنتراست  به عنوان optical size و grade در نظر گرفته خواهد شد و موارد زیر با استفاده از آن انجام شده است:

  • در مورد وزن‌های کم برای بهبود خوانایی در یک متن ریز باید کنتراست پایین کشیده شود.
  • برای وزن‌های سنگین کنتراست را باید بالا بکشید.
  • برای تنظیم خوانایی در یک رنگ، اندازه خاص و پس زمینه دلخواه باید از کنتراست، استفاده نمود.
  • تنظیم عرض باعث ساده‌تر و ملموس‌تر شدن مثال‌ها و دایره کاربردها بیشتر شده است.
  • در محدوده نوشته‌های کوتاه تا نوشته‌های بلند توسط کلاس‌های عرضی به ویژه پشتیبانی بهتر از تایپ‌فیس‌های متغیر کنترل و تنظیم مقیاس دقیق‌تری در کنار تنظیم اندازه فونت انجام شده است.

طراح و سازنده تایپ‌فیس کهربا

تمام کاربران فونت با توجه به ویژگی‌های خاصی که تایپ‌فیس کهربا دارند به خوبی متوجه شده‌اند که طراح و سازنده این نوع استایل قلم بسیار زبر دست بوده است. امین عابدی طراح و سازنده این نوع استایل قلم است و دیگر فونت‌های که وی ساخته شامل لیست زیر هستند:

  • گوهر
  • همتا
  • صداقت
  • گلچین بلوک
  • یکتا

در جا لازم است از زحمات ایشان تشکر کنیم و برای او آرزوی موفقیت، سلامتی و تندرستی داریم.

چرا در فونت کهربا تمام 180 فونت استخراج شده است؟

پشتیبانی ضعیفی که از فونت‌های متغیر نرم‌افزارهای مختلف به ویژه نرم‌افزارهای مایکروسافت و ادوبی داشته‌اند، باعث شده تایپ‌فیس کهربا تمام 180 فونت را استخراج نماید.

فونت کهربا در سه محور متغیر از وریبل تایپ‌فیس پشتیبانی خواهد کرد

تایپ‌فیس کهربا اولین قلمی است که در محور کنتراست، عرض و وزن پشتیبانی لازم را از فونت‌ متغیر انجام خواهد داد.

چند نکته در مورد تایپ‌فیس کهربا

در این نمونه فونت، کنتراست در تمام حروف تابع حرکات قلم نبوده که از این ویژگی برای کنترل سیاهی متن استفاده خواهد شد. از فونت متن باز Voto Serif  برای قسمت لاتین به کار برده شده که این مناسب متن ریز نیست؛ ولی با تنظیماتی که روی آن انجام شده برای متن ریز قابلیت استفاده پیدا کرده است. فونت Voto Serif برای متن باز تنها فونتی است که محور کنتراست، عرض و وزن را پوشش خواهد داد.

دانلود فونت کهربا با لینک مستقیم

به طور خلاصه این نمونه استایل قلم فارسی دارای 9 وزن است. برای بخش انگلیسی از فونت Voto Serif استفاده شده و برای این که با حروف فارسی هماهنگی پیدا کند روی آن تغییرات زیادی ایجاد شده است. پشتیبانی لازم را از زبان عربی، انگلیسی و فارسی خواهد نمود. از وریبل پشتیبانی لازم را خواهد نمود. طرحی حرفه‌ای، بسیار استاندارد و فوق پیشرفته‌ای دارد. برای متن‌های بزرگ، طراحی گرافیک و حوزه مطبوعات مناسب است. به صورت وریبل فونت با فرمت‌های فرمت woff و woff 2 برای استفاده در وب ارائه خواهد شد. در پایان این مقاله لازم است به این نکته اشاره کنیم که تمام فونت‌های ارائه شده در سایت فونت ایران به مرور زمان نقص‌های آن‌ها رفع و تکمیل شده‌اند و شما عزیزان خواهید توانست دانلود آخرین نسخه فونت کهربا را با اطمینان کامل انجام دهید.

دانلود فونت کهربا با لینک مستقیم – حجم 3.5 مگابایت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا