فونت فارسی

دانلود رایگان آخرین نسخه فونت سمیر (samir) با لینک مستقیم و فرمت TTF

فونت سمیر (samir) قلمی به سبک خوشنویسی معروف است و ساختاری بر مبنای خط نسخ داشته و در فونت متون کاربرد دارد. از فونت سمیر بیشتر در مطبوعات و صنعت چاپ استفاده می شود و برای کتب و کتابخوانی خوانایی عالی ایجاد کرده است. قلم سمیر توسط رضا غفاری در طی سال‌ها تلاش خلق شده و حساسیت بالایی در طراحی آن صرف شده است. برای ساخت این قلم وحید کرمی منابع اولیه این تایپ فیس را کتابت کرد و  ترکیب و مفردات را به سبک خود نوشت. رضا غفاری بر اساس این خطوط حروف در چندین مرحله تغییر داد و با درست کردن متون مختلف اقدام به اصلاح نتیجه نهایی کرد تا حروف را به سبکی جدیدی از فونت سمیر تبدیل کند. این فرایند طی 14 سال روی قلم انجام شده و با استفاده از تعداد زیادی پیستوله‌‌ی طراحی به شکل کاملا تمیز و مرتب بر روی کاغذ پوستی طراحی شد. این مجموعه از حروف تشکیل شده که زیبایی، وضوح و کیفیت را به نمایش می‌گذارد که گزینه‌عالی برای کاربردهای مختلف از جمله کتاب، مجله، پوستر و تبلیغات محیطی است. در ادامه مطلب به نقد و بررسی کامل فونت سمیر خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشد.

ویژگی‌های فونت سمیر (Samir)

در طراحی فونت سمیر از یک تایپ فیس با نسبت دور استفاده شده و از خط نسخ خوشنویسی به سبک ایرانی الهام گرفته است. فونت سمیر از سه وزن معمولی (Regular)، میانه (Medium) و تیره (bold) طراحی شده است. تمامی وزن‌های از گلیف‌های لاتین هستند که از قلم منفرد در دو زبان لاتین و فارسی استفاده شده است. تمامی وزن‌های این قلم از گلیف لاتین هستند که در 4 فرمت فایل TTF, OTF, WOFF و WOFF2  در دسترس هستند.

فونت سمیر رایگان

پشتیبانی از 6 زبان متنوع

فونت سمیر از زبان فارسی ساخته شده که اشتراک زیادی بین چندین زبان مختلف در خاورمیانه دارد که می‌توان‌ برای زبان‌های عربی، کردی، اردو، پنجابی و پشتو از این قلم استفاده کرد. زبان‌های عربی و اردو دارای حروف‌های با شکل متفاوت از نسخه فارسی و از نظر شکل ظاهری مثل حروف«ك، ي، ة، ؤ، ئ» در عربی یا اردو «ﮧ، ﮩ، ے» هستند و گلیف اختصاصی دارند و بیشترین هماهنگی را سایر زبان‌ها دارد. اعراب از این قلم برای تمامی زبان‌های استفاده می‌کنند که علاوه بر گلیف‌های تزئینی در زبان‌های اردو و کردی بسیار استفاده می‌شود. این قلم برای پشتیبانی از زبان‌های لاتین و اسپسیمن‌های حروف Caslon الهام گرفته است. طراح سعی کرده با احیا و نزدیک کردن حس و حال این حروف به تایپ‌فیس آن را طراحی کند تا در زمان استفاده از این حروف فارسی و لاتین شاهد سبکی یکسان و یکدست باشید.

دارای حروف جایگزین متنوع با ساختاری جدید

فونت سمیر از قلم و حروف جایگزین پشتیبانی می‌کند و حقوقی مانند «ر، ح، ک، م، ه، ی» دارای ساختار جایگزین هستند که انتخاب بیشتری برای خلاقیت در تایپوگرافی ایجاد می‌کند. حروف کشیده مانند «ب، ن، ی» به ترکیب بندی شما حسی می‌بخشند و اگر در نمونه‌های مشابه نایاب نباشد به سختی دست یافتنی می‌شود. این حروف امکان تایپ کلمات کلیدی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که جنبه زیبایی و خوانایی دارد. زیرا در ارتباط چشمی در متن بلند تر بیشتر در معرض نمایش قرار می‌گیرد.

پشتیبانی کامل از اعداد فارسی و گلیف تزئینی

فونت سمیر از اعداد به صورت کامل پشتیبانی می‌کند به این صورت که کلیه اعداد فارسی، عربی، انگلیسی و اردو بر اساس استاندارد یونیک گایف ویژه و اختصاصی دارد. صفحه کلید شما بر روی هر زبانی که قرار داشته‌ باشد می‌توان اعداد را به شکل استاندارد همان زبان تایپ کند. به عنوان مثال در زبان عربی از اعداد «٤٥٦» متفاوت از اعداد «۴۵۶» فارسی هستند که استفاده می‌شود که می‌توان متناسب با همان حس و حال درست مطالب را منتقل کرد که در بسته دانلود بیشتر از دو نسخه از نظر اعداد در نظر گرفته می‌شود. گروه اول فونت متناسب با اعداد فارسی هستند که در پوشه Farsi Digits قرار می‌گیرد و با نام اختصار FD در دسترس قرار می‌گیرد. گروه دیگر هم فونت‌های Non English است که علاوه بر حروف فاقد اعداد لاتین برای محیط‌های نرم‌افزاری مناسب است. از این گلیف تزئینی می‌توان برای تمامی زبان‌های خاورمیانه استفاده کرد که در زبان کردی و اردو بیشتر کاربرد دارد و به صورت کاملا استاندارد در دسترس قرار می‌گیرد.

فونت فارسی سمیر 3 وزنه، فونت رسمی و اداری مناسب چاپ کتاب

اوپن تایپ

اوپن تایپ یکی از ویژگی‌های اصلی فونت سفیر است که با تنظیم فواصل و کرانینگ‌های متناسب به متن جلوه‌ی پویا می‌دهد. فناوری دیجیتال با اجازه دادن به کاراکترهای گسترده و برخی از نمادهای اضافی امکان استفاده از جایگزین‌های متنی را به وجود آورده که باعث بهبود طراحی متن شده است. نحوه‌ تعادل و شیوه استفاده از طراح و تجربه کاربری در صفحات وب باعث ارتقا اسکرین و متن شده است.

دارای وزن‌های مختلف

فونت سفیر در شش وزن مختلف UltraLight, UltraLight, Flight, Regular, Medium, Semi Bold, Bold طراحی شده و دارای گلیف‌های لاتین است که متن را به دو زبان لاتین و فارسی تنظیم می‌کند. هر شش وزن فونت دارای گلیف لاتین است که در یک قلم منفرد می‌توان متن را دو زبان لاتین و فارسی تنظیم کرد. فونت سفیر کاراکتر اصلی لاتین است که همه زبان‌هایی که از خط فارسی استفاده می‌شود را پشتیبانی می‌کند. قلم سفیر طبق استاندارد جهانی یونیکد ساخته شده که از محیط‌های متنی و نرم افزاری پشتیبانی می‌کند.

جمع‌بندی

فونت سمیر توسط رضا غفاری در سال ۱۳۸۸ در کلاس طراحی استاد دامون خانجانزاده آغاز شد و در سال ۱۴۰۲ در دسترس دوستان قرار گرفت. فونت سمیر یک خط نسخی است که توسط یک خوشنویس به شیوه ایرانی نوشته شده است. تالیف این کتاب یک فرآیند چند ساله است که حروف با دست و تعدادی زیادی پیستوله طراحی و به شکل کاملا تمیز و مرتب با حساسیت بسیار بالا بر روی کاغذ پوستی طراحی شده است. فونت سفیر مجموعه‌ای از حروف است که زیبایی، وضوح و کیفیت را به نمایش می‌گذارد که گزینه‌ای عالی برای کاربرد‌های مختلف از جمله کتاب، مجله، پوستر و تبلیغات محیطی است.

برای طراحی حروف‌ لاتین رضا غفاری و بهمن اسلامی با استفاده از اسپسیمن‌های حروف Caslon و با احیا و نزدیک کردن حس و حال این حروف تایپ فیس طراحی کردند تا در زمان استفاده از آن حروف فارسی و لاتین سبکی یکسان و یکدست داشته باشند. تمامی حروف داخل تایپ فیس به شکل دقیق طراحی شده که هماهنگی خارق العاده را به نمایش می‌گذارد. فونت سمیر از خط عربی پشتیبانی کامل می‌کند که تایپ فیس گزینه مناسبی برای چاپ و نمایش زبان‌های مختلف است که زیر شاخه‌ی این خط است.

بهترین فونت فارسی برای چاپ کتاب و روزنامه و مجله؛ فونت سمیر

دانلود رایگان فونت فارسی سمیر با لینک مستقیم (آخرین نسخه)

در چهارم آبان ماه سال 1402 فونت سمیر توسط مجموعه فونت ایران برای فروش در مارکت ارائه شد، این فونت که در نسخه ابتدایی خود شامل 3 وزن است توسط رضا غفاری طراحی شده است. فونت سمیر یک فونت پرمیموم و پولی هست که برای اینکه بتونید از اون استفاده کنید باید از سایت فونت ایران تهیش بکنید. اما دوست دارید سمیر رو بصورت رایگان دانلود کنید؟ ما در سایت download-font.ir بصورت کاملا رایگان این قلم زیبای فارسی رو ارائه کردیم تا شما از استفاده اون لذت ببرید.

دانلود فونت سمیر | لینک مستقیم | حجم 3.6 مگابایت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا