فونت فارسی

دانلود رایگان آخرین نسخه فونت میرزا (Mirza) با لینک مستقیم

یکی از زیباترین و اصلی‌ترین قلم‌های زبان فارسی، خط نستعلیق است که فونت‌های بسیاری بر پایه و اساس آن ساخته شده‌اند. یکی از این فونت‌ها، فونت میرزا بوده که الهام بخش خط نستعلیق است. یکی از مشهورترین خوشنویسان خط‌ شکسته نستعلیق و خط نستعلیق، میرزا غلا‌م‌رضا اصفهانی است. تایپ فیس میرزا الهام‌بخش دست‌نوشته‌های میرزا غلام‌رضا اصفهانی بوده است. در طراحی فونت میرزا ساختار اصلی خطوط خط نستعلیق حفظ شده و طراحی این نوع فونت ایرانی به گونه‌ای است که جلوه‌های جذاب و نوینی را به نمایش می‌گذارد. ما در مجموعه download-font.ir قصد داریم شما عزیزان را با فونت میرزا و خصوصیات آن آشنا کنیم. برای دانلود آخرین نسخه فونت میرزا به انتهای صفحه مراجعه کنید.

نحوه شکل گیری فونت Mirza

طراح و سازنده قلم میرزا امیر مهدی مصلحی است که وی از سال 1392 بر اساس نسخه‌های خط نستعلیق میرزا غلام رضا اصفهانی تلاش‌های زیادی برای خلق فونت میرزا انجام داد. طبق تجربه‌ای که کسب نموده بود تابلو مشق مفردات را در سال 1394 خلق نمود.

دکتر حمید‌رضا قلیچ خانی در سال 1395 امیر مهدی مصلحی را به گروه نرم‌افزاری مریم معرفی کرد تا بتواند تکمیل فونت میرزا را به اتمام برساند  و این نوع تایپ‌فیس را ثبت نماید.

اشکالات این نوع تایپ‌فیس تصحیح شد و در دوران تصحیح، طی سه نوبت بیش از 1000 گلیف، فونت میرزا رسامی شد تا به بهترین شکل ممکن ( با الهام از هندسه خط اصلی )  در آید.

در ضخامت حروف خط نستعلیق که در دست‌نوشته‌های میرزا غلام‌رضا به جای مانده تناسب عالی وجود دارد و همین هندسه کامل در طراحی و ساخت تایپ‌فیس میرزا نقش مهمی بازی کرده است.

بهترین فونت خوشنویسی و خطاطی فارسی

ویژگی‌های خط نستعلیق و خوشنویسی میرزا غلام‌رضا

میرزا غلام‌رضا اصفهانی در دوران قاجاریه، آثار زیادی از خط نستعلیق را به جای گذاشته که از خوشنویسان قبلی خود الهام گرفته‌اند؛ ولی نسخه‌های جدید آن شکل متفاوتی دارند که از ویژگی‌های آثار جدید آن می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره نمود:

  • در ترسیم دندانه‌ها و اتصالات از عیار بالا و استادانه استفاده شده است.
  • دارای الف‌های کوتاه قامت و قطعات پر دور ( همچون خط شکسته ) است.
  • در سیاه‌مشق‌ها ترکیب‌بندی‌های گوناگون و متنوعی دارد.
  • پرداخت و اجرای دقیق و بی نقص حروف

مقایسه تایپ‌فیس میرزا با نمونه‌های جدید

یکی بودن طراح و خوشنویس قلم میرزا تفاوت آشکار فونت میرزا با دیگر تایپ‌فیس‌های است که الهام بخش خط نستعلیق بوده‌اند. در واقع در قلم‌های دیگر خوشنویس توسط فرد دیگری نگاشته شده؛ سپس فردی دیگری طراحی آن را انجام داده است.

این ویژگی باعث شده قلم ساده‌تر گردد و مانع از تکرارها و حاشیه‌های بی‌جا شود. از تفاوت‌های این نوع فونت با دیگر تایپ‌فیس‌های که بر پایه فونت نستعلیق هستند، می‌توان به تنوع بیشتر کلمات، رسامی کاملا متفاوت و پوشش دادن همه ویژگی‌های خط نستعلیق ( حتی طراحی عدد‌های قلم نستعلق ) اشاره نمود.

با کمترین نقاط، حروف در تایپ‌فیس میرزا طراحی و تولید شده‌اند. ظرافت‌های نستعلیق و حرکات قلم در رسامی حروف اجرا شده است.

خصوصیات گرافیکی فونت Mirza

اگر کتیبه‌ها و دست‌نوشته‌های میرزا را بررسی کنید در قلم او ویژگی‌های گرافیکی خاصی را می‌توانید، مشاهده کنید.

برخی از قطعات موجود در قلم وی مستقل از ادبیات و کاملا فرم‌محور است و هندسه‌ی مستحکمی در نحوه‌ی اجرای حروف وجود دارد. استادان خوشنویسی مانند صداقت جباری، محمد احصایی و رضا مافی بیش از این برای ایجاد خطوط جدید از این ویژگی‌ها الهام گرفته بوده‌اند.

مزیت‌های فونت میرزا در ساختار

قابلیت جلی نویسی قلم میرزای اصفهانی علت عدم رجوع به آثار خوشنویسانی مانند میر عماد و الهام گیری قلم میرزا از آن است در واقع قابلیت جلی نویسی در طراحی فونت‌های رایانه‌ای یک مزیت‌ مهم به حساب می‌آید.  از دیگر نقاط قوت فونت میرزا می‌توان گزینه‌های زیر را نام برد:

  • عدم کوچک سازی و جویده نویسی کلمات
  • نسبت به بسیاری از خطوط مشابه فاصله‌های گشادتر و ابعاد بزرگ‌تری دارد.
  • تناسب بین اتصالات، دندانه‌ها و تشمیرها
  • توزیع مناسب ضخامت از مزیت‌ها به معایب

دانلود رایگان فونت میرزا با لینک مستقیم - فونت خطاطی و خوشنویسی فارسی

هدف کاربری از طراحی تایپ‌فیس میرزا

امیر مهدی مصلحی بیان نموده که هدف طراحی من از فونت قلم گرد‌آوردن کامل‌ترین و یکدست‌ترین روایت از خط نستعلیق میرزا غلام‌رضا اصفهانی بوده است. با این قلم می‌توانید هر چه که قصد دارید سال‌ها بماند را خلق کنید برای ساخت لوگوتایپ و برای نوشتن کاشی می‌توان از آن استفاده نمود.

مصلحی گفته برای این که یک قلم نفیس طراحی کنم، فونت میرزا را خلق نموده‌ام. قلمی که به وسیله آن تابلوی وزارت‌خانه‌ها را بتوان نوشت و در یک کلام، تایپ‌فیس میرزا شابلونی برای قلم نستعلیق است.

نفیس‌ترین چیزها برای امیر مهدی مصلحی خط نستعلیق میرزا غلام‌رضا بوده است. فونت میرزا برای نوشته‌های رسمی، غیر رسمی، طراحی‌های برجسته، طراحی‌های تکی و برای متون طولانی استفاده می‌شود.

مشخصات نرم‌افزاری فونت Mirza

نرم افزار قلم برتر به جهت توانمندی‌های که دارد باعث شده فونت میرزا کمترین نقص را پیدا کند. از ویژگی‌های قلم میرزا می‌توان به چیدمان راحت به کمک قلم برتر، در یک کلمه امکان نوشتن آن در شانزده دندانه‌ متوالی وجود دارد، آلتر ناتیو دادن به حروف، کرنینگ، نقطه‌گذاری هوشمند و سوار کردن کلمات اشاره نمود.

فونت میرزای جلی

عموما بر حسب نیاز قلم‌های بولد بر اساس پایه رگولار طراحی و ساخته شده‌اند. نوشتن عناوین کارکرد اصلی قلم‌های بولد بوده بنابراین با زمینه‌های کوچک مانند متن سازگاری ندارند.

در خوشنویسی برای نوشتن کتیبه‌ها از عنوان جلی‌نویسی استفاده می‌شود به عنوان نمونه کاشی‌نوشته‌های که بر نمای ساختمان‌های باغ نگارستان است که اشعار سعدی و فردوسی روی آن‌ها درج شده یا کتیبه‌های میرزا غلام‌رضا اصفهانی که در مسجد شهید مطهری ( مسجد سپهسالار ) هستند از نمونه‌های جلی‌نویسی محسوب‌ می‌شوند.

یکی از استانداردترین و زیباترین قلم‌های خوشنویسی، فونت میرزا است. در طراح‌های گرافیکی استفاده از این نوع تایپ‌فیس می‌تواند معجزه کند.

هر گاه در خوشنویسی بین 6 میلی‌متر تا 2 سانتی‌متر پهنای قلم باشد به طوری که بین اندازه 50*35 سانتی‌متر بتوان قطعاتی را نوشت به این نوع خوشنویسی، خوشنویسی جلی نویسی می‌گویند.

در لغت‌نامه دهخدا جلی به معنای آشکار و هویدا است به همین دلیل می‌توان به جای بولد از سبک خوشنویسی جلی استفاده نمود.

فونت میرزا دو وزن دارد یک وزن آن جلی است و یک وزن معمولی دارد. برخی جزییات ترسیمی در این نوع فونت ( برای سادگی استفاده از این نوع تایپ‌فیس و پرهیز از ازدحام بصری ) دیده می‌شود. در آینده نزدیک امید است که به تایپ‌فیس متن پایه خفی نیز به این نوع فونت اضافه شود.

دانلود رایگان فونت میرزا با لینک مستقیم

جدا از این که حقوق طراح فونت باید رعایت شود خود کاربر برای استفاده از فونت باید به خرید آن اقدام نماید. اما چرا دلخوری؟ میخواهی این فونت رو رایگان دانلود کنی؟ ما فونت میرزا رو بصورت رایگان ارائه کردیم تا شما از استفاده از این فونت جذاب لذت ببرید. برای دانلود رایگان فونت میرزا بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دانلود فونت میرزا با لینک مستقیم { حجم 8.6 مگابایت }

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا