فونت فارسی

دانلود رایگان آخرین نسخه فونت دبیر (dabir) با لینک مستقیم

در زبان فارسی از خاص‌ترین و زیباترین فونت‌های خطاطی و خوشنویسی، فونت فارسی دبیر است که از خط نستعلیق الهام گرفته و در زمینه‌های فرهنگی، ادبی، هنری و آموزشی استفاده می‌شود.  در فونت دبیر نسبت به خط نستعلیق کلمات پرتابی‌تر، پیوسته‌تر و پر‌دورتر هستند که این عوامل باعث شده‌اند فرآیند تحریر با سرعت بیشتری انجام شود؛ لذا برای فونت نستعلیق جایگزین مناسبی محسوب می‌شود.   در این قسمت از سایت download-font.ir با هم می‌خواهیم به بررسی فونت دبیر بپردازیم. برای دانلود رایگان فونت دبیر؛ بهترین فونت خوشنویسی و خطاطی فارسی می توانید به انتهای همین صفحه مراجعه کنید.

چگونگی طراحی فونت دبیر

در سال 1398 فونت دبیر ( تحریری ) طراحی شد هدف از طراحی و تولید این نوع فونت فارسی ساخت ابزاری توانمند برای تحریر متن‌های آموزشی، ادبی و کاربردهای فرهنگی بود.

کتاب آموزش خط شکسته تحریری ساده ( نوشته جناب آقای عباس رحمانی ) بنیان و اساس اولیه فونت دبیر بوده است. جرح و تعدیل‌هایی در نگاشته‌های این کتاب در حین طراحی تایپ‌فیس دبیر انجام شده که این نه تنها از جهت زیبا شناسی خوشنویسانه، بلکه بیشتر از جهت ملاحظات فنی بوده است.  فونت دبیر تحریری بعد از گذشت دو سال باز طراحی آن انجام شده که مشق و جادو دو وزن دیگری هستند که به آن اضافه شده‌اند.

با طراحی وزن مشق، فرآیند طراحی دو وزن دیگر این نمونه فونت فارسی آغاز شد. قلمی که در خوشنویسی ایرانی حدود 6 میلی متر پهنا دارد، دانگ مشق است که برای سطر نویسی استفاده می‌شود. در وزن مشق فونت دبیر در نسبت‌های دانگ این نوع تایپ‌فیس، قوت‌ها و ضعف‌های آن بازسازی شده‌اند.

بعد از این که وزن مشق به اتمام رسید وزن جادو  ( از میانه ضخامت دبیر تحریری و دبیر مشق ) طراحی و تولید شد. جادو دانگ قلمی است که در خط نستعلیق برای قالب چلیپانویسی استفاده می‌شود و بین کتابت و مشق هست.

در این جا لازم است به این نکته مهم اشاره کنیم که فونت دبیر نسخه‌ای ساده شده خط شکسته نستعلیق بوده و نسخه اصیل آن نبوده و برای مصارف روزمره و عمومی استفاده می‌شود.

دانلود رایگان فونت دبیر، بهترین فونت خوشنویسی فارسی و انگلیسی

در توصیف خط شکسته نستعلیق می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره نمود:

  • برخی از اجزای حروف تلخیص شده‌اند.
  • تسطیح دانه‌ها حذف شده است.
  • به صورت متصل نویسی تعداد مشخصی از گروه‌های حرفی طراحی شده‌اند.

ویژگی‌ها و مزیت‌های فونت Dabir

در سر‌سطرها و عناوین از فونت دبیر استفاده می‌شود و در متون هم در برخی موارد استفاده می‌گردد. از ویژگی‌ها و مزایا فونت دبیر می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره نمود:

  • در عنوان‌ها و متن‌های بلند کاربرد دارد.
  • در متون آموزشی، هنری و فرهنگی استفاده می‌شود.
  • نسبت به خط نستعلیق فونتی پیوسته‌تر، پرتابی‌تر و پیوسته‌تر است.
  • طراحی دلنشین و بسیار زیبایی دارد.

خط یا فونت نستعلیق در نوشتار فارسی از محبوب‌ترین و مشهورترین خط بوده است. برای طراحی بسیاری از فونت‌ها از این نوع خط الهام گرفته هست که می‌توان به تایپ‌فیس دبیر اشاره کرد. هدف خط شکسته نستعلیق تحریر روان تر حروف در مصارف عمومی بوده است.

در سال 1398 با این هدف فونت دبیر یا تحریری طراحی شد تا در متن‌های ادبی، آموزشی و کاربردهای فرهنگی به عنوان ابزاری توانا در تحریر بتوان از آن استفاده نمود.

ساختار اولیه فونت دبیر بر اساس کتاب آموزش خط شکسته تحریری ساده پایه گذاری شد. فونت دبیر حریری پس از دو سال باز طراحی شده و با دو وزن مشق Dabir Mashq و جادو Dabir Jadoo  در اختیار کاربران و دوستداران فونت قرار گرفت.

تایپ‌فیس دبیر؛ سیال در نوشتار

روان بودن و سیال بودن فونت دبیر در نوشتار از ویژگی‌های قلم Dabir محسوب می‌شود. سبک نوشتار این نوع فونت فارسی ساده و روان است به همین دلیل روی کاغذ توسط خود فرد به راحتی با کمی تمرین نوشته می‌شود.  از ویژگی‌های مشابه قلم دبیر و خط شکسته نستعلیق می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره نمود:

  • خلاصه‌سازی برخی اجزای حروف
  • امکان متصل نویسی بسیاری از گروه‌های حرفی
  • پیچیده‌تر شدن هندسه فونت دبیر نسبت به خط اصلی ( که موجب شده خواندن آن ساده و سریع انجام شود. )

در طراحی فونت دبیر ظرافت‌ها و خلاقیت‌های هنری استفاده شده در نوشتار حروف باعث شده با زیبایی‌های فونت نستعلیق ادغام گردد و نوشتار دلنواز و چشم نوازی ایجاد شود.

کاربردهای قلم دبیر

فونت دبیر در طراحی‌های بزرگ و کم حجم مانند طراحی بنر، تیتر، لوگو و غیره کاربرد کمتری دارد و این به جهت ضخامت کم حروف است. برای نگارش و صفحه آرایی انواع متون  داستانی، محاوره‌ای، ادبی و غیره از خانواده فونت دبیر استفاده می‌شود.

واحد دانگ یا دُنگ مربوط به ضخامت و پهنای قلم‌ها است که در کاربرد این نمونه فونت نقش مهمی دارد. طراح فونت دبیر امیر مهدی مصلح است که تایپ‌فیس دبیر را با دو وزن جادو و مشق در اختیار کاربران قرار دارد تا بتوانند با دست بازتری از این نوع فونت استفاده کنند.

ضخامت یا دانگ مشق در خوشنویسی ایرانی به اندازه 6 میلی‌متر است که در سطر نویسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از رفع برخی ضعف‌های خط اصلی با همین قاعده وزن مشق فونت دبیر طراحی شد.

از میانه‌ی ضخامت Dabir Mashq ( دبیر مشق ) و دبیر تحریری، وزن جادو قلم دبیر Dabir Jadoo به دست آمد تا در خط نستعلیق جهت قالب چلیپانویسی به عنوان دانگ قلمی بین مشق و کتابت استفاده ‌شود.

در طراحی حروف فونت دبیر و فونت نستعلیق تفاوت‌های متعددی وجود دارد که این تفاوت‌ها، باعث شده‌اند در طراحی‌های ظریف و کتابت‌ها از این نوع تایپ‌فیس به عنوان قلمی روزآمد و متفاوت استفاده شود.

مزیت‌های فونت خطاطی و خوشنویسی Dabir

در ایران نوشته‌های خوشنویسی طرفداران زیادی دارند؛ چون قدمت آن‌ها بسیار طولانی است. در سبک نستعلیق شکسته یکی از بهترین فونت‌های خوشنویسی و خطاطی که طراح آن آقای مصلحی بوده فونت دبیر است. این نوع فونت فارسی مزیت‌ها و امکانات زیادی دارد که از مزیت‌های این نمونه فونت ایرانی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • در سه سبک مختلف مشق، جادو و تحریری ارائه می‌شود.
  • نشانه‌ها و علائم کاملا عربی و فارسی دارد.
  • فونت لاتین اختصاصی دارد که طراحی آن توسط آقای امین عابدی انجام شده است.
  • حاوی اعداد کاملا فارسی و اختصاصی هست.
  • دارای حروف جایگزین متعدد است.
  • به کمک برنامه قلم برتر نوشته‌های آن بسیار جذاب شده است.

خرید و دانلود فونت دبیر

در این جا لازم است به این نکته اشاره کنیم که فونت دبیر همانند سایر فونت‌های که در سایت مریم سافت عرضه می‌شوند به مرور زمان تمام نقص‌های آن رفع شده تکمیل شده‌ و آخرین نسخه بروز رسانی شده فونت را خریدار می‌تواند، دانلود کند. آیا دوست دارید فونت دبیر را بصورت رایگان دانلود کنید؟ ما در سایت download-font.ir فونت دبیر را بصورت کاملا رایگان عرضه کرده ایم. برای دانلود رایگان فونت دبیر می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دانلود رایگان فونت خوشنویسی دبیر با لینک مستقیم – حجم 5.3 مگابایت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا